Pixl's Blog og artikler | Thomas Holm | Pixl Aps

Pixl's Blog og artikler

Her kan du finde lidt løst og fast omkring alt relateret til farvestyring, publicering, tryk m.m.

De nye målestandarder

Hvorfor skal vi have nye målestandarder?

  • ISO 13655 measurement condition M0: tungsten / No Filter 
  • ISO 13655 measurement condition M1: D50
  • ISO 13655 measurement condition M2: UVcut

Et af foremålene med spectrophotometre er at de skal kunne måle farver som vi mennesker ser farver i dagslys (D50). De fleste måleinstrumenter benytter tungsten lys (glødepærer) hvis spektra ligger langt fra dagslys. …

Lys og lyskasser - er din opfattelse farvet?

Ser dine farver ud som de egentlig er?

Det er nok et lidt sværere spørgsmål end du tror. Farver vi ser afhænger af 3 faktorer; det objekt du ser, dine øjne (og hjerne) og det lys der oplyser objektet.

Hjernen er et kapitel for sig (et meget stort et) men det er lyset sådan set også.  For at sætte tingene sådan lidt på spidsen (overdrivelse fremmer som bekendt forståelsen): 

Hvad er G7 versus ISO 12647-2 og PSO

g7 logo

G7 er et set specificationer udviklet af Don Hutcheson og IDEAlliance for at implementere ISO 10128, også kendt som Near Neutral metoden. Det som adskiller G7/Near Neutral fra ISO 12647-2/PSO kan groft formuleres sådan her:


ISO 12647-2 definere Lab værdier for solide og sekundær farver, TVI/Punktbredningskurver der oprindeligt er baseret på film og ikke CtP, samt trykfarver der overholder ISO 2846, samt 5 standard papirtyper. …

Automatisk Kalibrering og Kvalitetskontrol på Skærm og Print

Eizo_CG275W_

Åben Hus hos Pixl:

25 Maj 2011 - kl. 12-18
26 Maj 2011 - kl.   9-13

For første gang i Danmark viser vi den nye 27” selvkalibrerende skærm fra Eizo: ColorEdge CG 275W.

Dette display kan kalibrere sig selv 100% automatisk og efterfølgende verificere kalibreringen på forskellge måder, bl.a. gennem Adobe Photoshop og ProofSetup vinsuet eller efter ISO 12646). …

6 gode råd til valg af bedste monitor til billedbehandling

Her kan du finde en kort oversigt over hvad der er vigtigt hvis du vil have den bedste monitor til billedbehandling og korrekt visning af farver på skærmen, uanset om du er fotograf, grafiker eller er indenfor prepress:

1. Vælg en skærm med et IPS panel for bedste kvalitet.

2. Vælg en skærm der kan hardware kalibreres - det er bedre kvalitetsmæssigt og meget nemmere at bruge og vedligeholde.

6 gode råd til at vælge en professional monitor til billedbehandling og softproof

pva_vs_ips

Her er en kort opsummering af hvad du skal kigge efter når du skal have en monitor til billedbehandling

1. Panel type

Der er 3 forskellige generelle TFT paneltyper på markedet: IPS, PVA/MVA, samt TN. Den type der giver den bedste billedevinkel MED DE SAMME FARVER er IPS paneler. Hvis man sidder 2 personer ved siden af hinanden og kigger på et IPS panel vil der være meget lille forskel på farverne, det samme kan ikke siges om de andre paneltyper. En 168 grader billedvinkel betyder at man kan se skærmen fra siden, ikke at man kan se farverne korrekt. 

pva_vs_ipsØverst: IPS panel
Nederst: PVA panel




Konklusion:
Vælg et IPS panel for bedste kvalitet.


2. Hardware kalibrering (eller ej)

Hardwarekalibrering vil sige at Kalibreringen (altså justering af skærmen til de indstillinger man ønsker den skal have) foregår i 10-14 bit inde i skærmen's elektronik. På en monitor der ikke kan hardware kalibreres laves alle justeringer i PC/Mac'ens grafikkort som p.t. er i 8bit, og derfor kun har 256 trin pr. farve (altså 256x256x256), eller populært sagt 16,7 millioner farver. Problemet er bare at når man vælger en gamma (mellemtone indstilling) så smider man ca. 20% af farverne pr. kanal væk, hvilket betyder at man så kun kan vise omkring 200 trin pr. farve (og dermed kun 8 millioner farver). Og det lyder jo som om det er rigelligt, men i praksis betyder det at hvis du laver en gradient fra 0-255 i Photoshop, så kommer der trin i.

Hvis skærmen kan hardware kalibreres så er den fuldstændig jævn simpelthen fordi den har "flere trin" at lege med.

Det andet parameter ved en hardwarekalibrerbar skærm at at når man en gang har indstillet skærmen så er kalibrering fremover fuldautomatisk. Softwaren justerer alt hvad der skal justeres.

Konklusion:
Vælg en skærm der kan hardware kalibreres - det er bedre og meget nemmere at bruge.


3. Uniformity Control - ensartedhed over skærmfladen

Det er umuligt at lave et LCD display der er helt jævnt over hele billedfladen. LCD paneler er komplekse at bygge, og desuden er der enten LED pærer eller CCFL (Cold Cathode Fluorescent Tubes) og det er meget svært at sikre at disse giver et 100% jævnt lus over hele fladen. Derfor er der på ALLE displays en forskel i lyshed og farve henover skærmen.

UDACT Uniformity

Uniformity Control (kært barn har mange navne) går ud på at man opmåler/affotograferer skærmfladen og bygger en kompensationstabel der forsøget at justere pixel for pixel på plads så skærmen fremstår jævn over hele fladen. Det lykkkedes sjældent fuldstændigt perfekt men det er en meget meget stor forbedring i forhold til ikke at kompensere.


Konklusion:
Hvis det er vigtigt for dig at skærmen er så jævn som muligt over hele fladen så er Uniformity Control (eller en lignende teknologi) the name of the game.


4. Farverum

Der blver opgivet rigtig mange forskellige farverum i diverse specifikationer og procentvise andel et display kan "dække". NTSC. Adobe RGB, ECI RGB sRGB, ISOcoated er almindelige. Ignorer alt og forhold dig til følgende: Hvor stor en del af de farver din output enhed (printer/trykmaskine/www) kan vise kan du se på din skærm!

Gamut plot2

Hvis en skærm kan vise 99% af Adobe RGB og en anden kan vise 94% af ISOcoated, hvad betyder det så for dig? Jo, Adobe RGB er et meget stort farverum, og en "Adobe RGB (1998)" skærm er den rigtige at vælge hvis du laver fotokunst til Inkjet eller lignende. Den dækker nemlig alle de farver din printer kan printe og lidt til - så du på skærmen kan se hvordan dit print bliver. 

Hvis du laver ting til tryk, så er det vel godt nok med en "ISOcoated skærm ikke? 
Jo, hvis skærmen dækker ISO coated 100% så kan skærmen vise hvordan trykket bliver. Men typisk når den dækker 94% (det grønne plot ovenfor) så kan den ikke vise mættede Grønne, Tyrkis, Cyan og gul/orange farver korrekt. Ren grøn er typisk ∆E (Delta E) 15 ved siden af. Dvs. at din skærm når du viser en 100%C + 100%Y viser dig en noget mindre mættet farve end den du får på tryk - og samtidig viser den måske en 93% C+Y på helt samme måde som 100%... Og det samme med de andre farver.

Konklusion:
Hvis du vil kunne se farver som de bliver trykt eller printet så skal du have en skærm der kan vise 100% af ISOcoated, og gerne 98-100% af Adobe RGB (1998). Hvis du kan leve med at grøn, tyrkis og orange er lidt ved siden af så er en 94% af ISOcoated fin til dig - og sikkert lidt billigere.


5. Backlight Typer

Der er i dag populært set 3 typer belysning i produktion af TFT/LCD skærme:

CCFL_backlit

CCFL (Cold Cathode Fluorescent Light) eller populært sagt, Lysstofrør som er coated på en måde der giver den en nogenlunde brugbart "hvidt" lys. Billedet her til venstre

White LED. Led lamper ligesom dem man ser på blå juletræskæder, med den forskel at disse er coated indvendig med en slags gul filter for at få dem til at se "hvide" ug og ikke fremstå blå. Problemet med denne type pærer er at vores øjne måske nok opfatter dem som hvide, men kun et spectrophotometer med høj præcision kan opmåle dem korrekt. Et colorimeter (se nedenfor) kan ikke opmåle dem korrekt men hvis den software man benytter samme med colorimeteret er special korrigeret kan man alligevel få et godt resultat af kalibrering/profilering.

RGB_LED_backlight

RGB LED. Denne paneltype benytter også LED pærer men her er hver pære coated med henholdsvis et Rødt, grønt eller blåt filter. Denne paneltype kan justere farvetemperatur meget præcist men kræver også et godt colorimeter eller spectrophotometer til kalibrering.

Konklusion:
Gå efter CCFL backlight eller RGB LED hvis du vil have det nyeste teknologi. Hold dig væk fra White LED.

6. Kalibrering og profileringsværktøj

Der er to disipliner der hænger sammen for at få en monitor til at vise farver korrekt, kalibrering og profilering. Det kræver en kombination mellem software og skærm samt kalibrator. Ikke alle er født lige her.

Der er 2 hovedparametre der er vigtige når man snakker  om kalibrering og profilering: Backlight (CCFL eller LED) og Gamut (farverummets størrelse).

Mht. Software så leveres alle professionelle (hardware kalibrerbare) monitorer efterhånden med god software: Eizo leveres med ColorNavigator (Basiccolor Display kan også bruges til Eizo), NEC leverer Spectraview software (som er en OEM version af Basiccolor display), og Quato benytter iColor som er deres egen software. Alle er gode til hver sin skærmtype. 

De mest gængse kalibratorer på markedet er vel disse:

X-rite's i1 Pro, Xrite's DTP-94, Xrite's i1 Display2, og colorvision spyder (som jeg ikke kender nok til til at omtale yderligere.

i1 Pro er et spectrophotometer (tænk prisme som bryder lyset i en regnbue og måler hvor meget der er af hver farve).

Resten er colorimetre som har nogle farvede filtre der skal emulere hvordan det menneskelige øje ser farver.

i1 DIsplay er efter min mening ikke velegnet til high-end kalibrering. Det kan ikke (med de normale filtre) korrekt aflæse de meget mættede farver i high-gamut (Adobe RGB) skærme, og desuden er der forholdsvis stor varians fra instrument til instrument.

i1pro

i1 Pro er instrumentbæssigt nok det bedste (men også det dyreste) måleapparat. PGA. teknologien har det ikke noget problem med at måle LCD displays med rimelig stor præcision. På negativ siden kan et spectrophotometer ikke måle meget mørke toner korrekt.



Xrite_DTP94

DTP94 har i modsætning til både colorvision spyder og i1 display glasfiltre af en meget høj optisk kvalitet, kan godt måle meget mættede farver men ikke helt ligeså præcist som et spectrophotometer. MEn da alle softwaretyperne nævnt ovenfor korrigerer for unøjagtighederne er det ikke noget problem. DTP94 er generelt det bedste instrument til at opmåle dybe skygger.

Konklusion:
Gå efter en Xrite DTP94 hvis prisen er vigtig og du kun skal kalibrere monitorer, eller en i1Pro hvis du også skal bruge et instrument der kan opmåle printere m.v.




Trykklart materiale

Trykstart

Jeg sidder på et stort trykkeri i Tyskland og venter på næste læg til godkendelse for et af de større varehuses 2010 katalog som jeg styrer produktionen af. Lige før fortalte projektlederen mig at de var overraskede over specifikationen jeg havde sendt dem i forbindelse med indhentning af priser, og og specielt over beskrivelsen af hvordan jeg ville levere trykklart materiale.

Monitor og opsætning af softproof

Monitor og opsætning af softproof

Her er en præsentation om hvad der skal til for at få sooftproof (attså simuleriung af tryk eler print) til at fungere. Der er også en lille forklaring af hvad forskellem mellem om en skærm kan hardware kalibreres, kan justeres eller ikke kan justeres.
Du kan selv navigere frem og tilbage i denne præsentation ved at klikke med musen, page up/down eller et scroll hjul.

Præsentation omkring softproof (simulering)

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Vestibulum bibendum, ligula ut feugiat rutrum, mauris libero ultricies nulla, at hendrerit lectus dui bibendum metus. Phasellus quis nulla nec mauris sollicitudin ornare. Vivamus faucibus. Class aptent taciti sociosqu ad litora torquent per conubia nostra, per inceptos hymenaeos. …

Kalibrerings indstillinger på en monitor

Når man kalibrerer en skærm skal man ofte vælge en række indstillinger til kallibreringen, som mange er i tvivl om

Typiske indstillinger er Luminans i Candela pr. Kvadrat meter (Cd m2), Whitepoint som er farvetemperatur på hvid, Gamma, som er en mellemtone kurve, og ind imellem BlackPoint, som er hvor lyst/mørkt det sorteste sorte kan være på monitoren.

LCD Panel Technologier, TN Film, MVA, PVA and IPS

Hvordan man finder en god monitor

En god monitor til grafisk brug skal kunne overholde en række forskellige kriterier. Den skal have en stor billedvinkel (dvs. at den ikke skifter farve hvis man flytter sig lidt fra side til side eller op og ned). En god skærm til grafisk brug skal være meget jævn over hele billedfladen og have et farverum som er tilpas stort til at kunne gengive de farverum man normalt arbejder med (ISO coated v2, Adobe RGB, ECI RGBv2).

Kogebog på Yupo syntetisk "papir"

ISOcoated_v2_300

SIdste uge var jeg involveret i et sjovt projekt hos Nofo Print i Helsingør som skulle trykke en high-end kogebog (Food For Brains) på et 100% Syntetisk papir (polypropylen) fra Papyrus som hedder Super Yupo.

Det specielle ved dette papir er at det ikke er papir, og at det derfor ikke kan bære mere farve end en normal avis seperation (250% TAC). …

Museums Glas og indramning af billeder

im_butik2

Jeg har set en pæn del kunst, heriblandt en hel del akvarelbilleder samt inkjet print som er blevet indrammet bag glas. Jeg har da også hørt om antirefleksbehandlet glas og jeg ved at billeder generelt ser lidt bedre ud når der ikke er reflekser i billederne. 

Jeg vidste bare ikke at forskellen var SÅ stor!

Men så var jeg inde hos 

ISO 12647 - Produktion med 12647 og PSO (1/4)

RapidCheck Rapport sRGB

Produktion med ISO 12647 (og relaterede standarder)

ISO 12647 er en serie af standarder fremstillet for at fremme kvaliteten på tryk. Standarden har flere afsnit som hver indvirker på hver deres del i workflowet og indeholdt i standarden er flere referencer til andre ISO standarder (for opmåling af densitet, trykfarver, betragtningsforhold osv.) …

Adobe InDesign farvestyring - Guide til PDF export

Farvestyring i Adobe® InDesign® er ikke nemt!

Der er (et sted langt nede) logik bag galskaben men det kræver en del insigt at finde ind til den.

Så inspireret at utallinge kunders fustration og med lidt hjælp fra Peter Constable/Adobe er her en forklaring på hvad der egentlig sker i Adobe ® InDesign® når man placerer billeder (og grafik) og exporterer en PDF eller ekportere som Eps...

Metamerism

Just added an english article in 3 pieces I originally wrote in '04 regarding metamerism and how to make print that doesn't exhibit this unwanted effect (as much as otherwise). There are a bunch of examples of how different paper/ink/printers behave under different light sources.

This one has a pretty high geek factor I'm afraid ;-)

Metamerism Sample sets

PrinterInk typePaper typeDriver/ripOther

Reference material
(not related to Ink-Jet)
GretagMacbeth
Color Checker 24

N/AN/AN/AColorChecker info

Original ink in printer
Epson Stylus Pro 4000
Epson Ultrachrome 7c (Pigment) CcMmYKkCGS Proof Pearl 185gColor Space RIP (CMYK)Pixl "mono" CMYK profile
Epson Stylus Pro 4000
Epson Ultrachrome 7c (Pigment) CcMmYKk

Color Constancy test

Colour constancy on various printers papers and inks

This test is designed to illustrate the percieved change in appearence on various printed samples when viewed under different light. A set of colour patches, 28 in all, has been printed on various paper types on different printers. The patches has been measured spectrally, which allows simulation of appearence under various types of light. …

Metamerism and metamerism failure

There are three different types of metamerism (metamerism failure), or colour instability problems, which are important to know about when working with colour; observer metamerism failure, Illuminant metamerism failure and color inconstancy.

· Observer metamerism failure
When two observers (person, scanner or camera) see the same colour differently.