Pixl's Blog og artikler | Thomas Holm | Pixl Aps

Pixl's Blog og artikler

Next

Her kan du finde lidt løst og fast omkring alt relateret til farvestyring, publicering, tryk m.m.

De nye målestandarder

Hvorfor skal vi have nye målestandarder?

  • ISO 13655 measurement condition M0: tungsten / No Filter 
  • ISO 13655 measurement condition M1: D50
  • ISO 13655 measurement condition M2: UVcut

Et af foremålene med spectrophotometre er at de skal kunne måle farver som vi mennesker ser farver i dagslys (D50). De fleste måleinstrumenter benytter tungsten lys (glødepærer) hvis spektra ligger langt fra dagslys. …

Lys og lyskasser - er din opfattelse farvet?

Ser dine farver ud som de egentlig er?

Det er nok et lidt sværere spørgsmål end du tror. Farver vi ser afhænger af 3 faktorer; det objekt du ser, dine øjne (og hjerne) og det lys der oplyser objektet.

Hjernen er et kapitel for sig (et meget stort et) men det er lyset sådan set også.  For at sætte tingene sådan lidt på spidsen (overdrivelse fremmer som bekendt forståelsen): 

Hvad er G7 versus ISO 12647-2 og PSO

g7 logo

G7 er et set specificationer udviklet af Don Hutcheson og IDEAlliance for at implementere ISO 10128, også kendt som Near Neutral metoden. Det som adskiller G7/Near Neutral fra ISO 12647-2/PSO kan groft formuleres sådan her:


ISO 12647-2 definere Lab værdier for solide og sekundær farver, TVI/Punktbredningskurver der oprindeligt er baseret på film og ikke CtP, samt trykfarver der overholder ISO 2846, samt 5 standard papirtyper. …

Automatisk Kalibrering og Kvalitetskontrol på Skærm og Print

Åben Hus hos Pixl:

25 Maj 2011 - kl. 12-18
26 Maj 2011 - kl.   9-13

For første gang i Danmark viser vi den nye 27” selvkalibrerende skærm fra Eizo: ColorEdge CG 275W.

Dette display kan kalibrere sig selv 100% automatisk og efterfølgende verificere kalibreringen på forskellge måder, bl.a. gennem Adobe Photoshop og ProofSetup vinsuet eller efter ISO 12646). …

6 gode råd til valg af bedste monitor til billedbehandling

Her kan du finde en kort oversigt over hvad der er vigtigt hvis du vil have den bedste monitor til billedbehandling og korrekt visning af farver på skærmen, uanset om du er fotograf, grafiker eller er indenfor prepress:

1. Vælg en skærm med et IPS panel for bedste kvalitet.

2. Vælg en skærm der kan hardware kalibreres - det er bedre kvalitetsmæssigt og meget nemmere at bruge og vedligeholde.

Trykklart materiale

Trykstart

Jeg sidder på et stort trykkeri i Tyskland og venter på næste læg til godkendelse for et af de større varehuses 2010 katalog som jeg styrer produktionen af. Lige før fortalte projektlederen mig at de var overraskede over specifikationen jeg havde sendt dem i forbindelse med indhentning af priser, og og specielt over beskrivelsen af hvordan jeg ville levere trykklart materiale.

Monitor og opsætning af softproof

Her er en præsentation om hvad der skal til for at få sooftproof (attså simuleriung af tryk eler print) til at fungere. Der er også en lille forklaring af hvad forskellem mellem om en skærm kan hardware kalibreres, kan justeres eller ikke kan justeres.
Du kan selv navigere frem og tilbage i denne præsentation ved at klikke med musen, page up/down eller et scroll hjul.

Levetid for monitorkalibratorer

En Eye One Display eller display 2 er et nogenlunde fornuftigt colorimeter til prisen så længe man har et af dem der måler nogenlunde rigtigt. En monitorkalibrator er grundlæggende skruet sådan sammen at man har en sensor med et eller andet måleområde som man så filtrerer så det "ser" nogenlunde som det menneskelige øje. 

Hvilken monitor kalibrator er den bedste?


Det afhænger af hvilken monitor du har (farverummets størrelse, LCD panel og backlight type) samt hvilken software du benytter til at kalibrere med.

Men der udover er der også nogle instrument parametre som er værd at tage stilling til, de er nemlig ikke alle lavet lige!

I forbindelse med en doktor-afhandling som stadig er under udarbejdelse har

Kalibrerings indstillinger på en monitor

Når man kalibrerer en skærm skal man ofte vælge en række indstillinger til kallibreringen, som mange er i tvivl om

Typiske indstillinger er Luminans i Candela pr. Kvadrat meter (Cd m2), Whitepoint som er farvetemperatur på hvid, Gamma, som er en mellemtone kurve, og ind imellem BlackPoint, som er hvor lyst/mørkt det sorteste sorte kan være på monitoren.

Hvordan man finder en god monitor

En god monitor til grafisk brug skal kunne overholde en række forskellige kriterier. Den skal have en stor billedvinkel (dvs. at den ikke skifter farve hvis man flytter sig lidt fra side til side eller op og ned). En god skærm til grafisk brug skal være meget jævn over hele billedfladen og have et farverum som er tilpas stort til at kunne gengive de farverum man normalt arbejder med (ISO coated v2, Adobe RGB, ECI RGBv2).

Online seminar - Get the Best Prints from Your Lab

Good Prints

Gratis X-Rite online seminar
Take control of your Color Workflow and get the best prints possible!

Wouldn’t you like to get prints back that look just like they did on your monitor? In this hour long webinar, we’ll show you how to make this happen. 

Starting with your monitor, we’ll cover how to make your monitor perform to the best of its ability and how to judge if it might be causing you trouble. 

Kogebog på Yupo syntetisk "papir"

ISOcoated_v2_300

SIdste uge var jeg involveret i et sjovt projekt hos Nofo Print i Helsingør som skulle trykke en high-end kogebog (Food For Brains) på et 100% Syntetisk papir (polypropylen) fra Papyrus som hedder Super Yupo.

Det specielle ved dette papir er at det ikke er papir, og at det derfor ikke kan bære mere farve end en normal avis seperation (250% TAC). …

Museums Glas og indramning af billeder

im_butik2

Jeg har set en pæn del kunst, heriblandt en hel del akvarelbilleder samt inkjet print som er blevet indrammet bag glas. Jeg har da også hørt om antirefleksbehandlet glas og jeg ved at billeder generelt ser lidt bedre ud når der ikke er reflekser i billederne. 

Jeg vidste bare ikke at forskellen var SÅ stor!

Men så var jeg inde hos 

Adobe InDesign farvestyring - Guide til PDF export

Farvestyring i Adobe® InDesign® er ikke nemt!

Der er (et sted langt nede) logik bag galskaben men det kræver en del insigt at finde ind til den.

Så inspireret at utallinge kunders fustration og med lidt hjælp fra Peter Constable/Adobe er her en forklaring på hvad der egentlig sker i Adobe ® InDesign® når man placerer billeder (og grafik) og exporterer en PDF eller ekportere som Eps...

Metamerism

Just added an english article in 3 pieces I originally wrote in '04 regarding metamerism and how to make print that doesn't exhibit this unwanted effect (as much as otherwise). There are a bunch of examples of how different paper/ink/printers behave under different light sources.

This one has a pretty high geek factor I'm afraid ;-)

Billedpakker til automatisk print

Automatiske billedpakker

- Har lige afsluttet et skægt projekt for at gøre det muligt for en lille spiller i skolefoto markedet at lave billedpakker i forskellige formater af forskellig karakter og få dem printet automatisk ud. Så i stedet for at skulle få lavet mange tusinde (dyre) print hos eksterne leverandører har jeg lavet en InHouse løsning til ham.


Pixl Aps · Filmtorvet 4. · 3500 Værløse  ·  Danmark · Tlf: (+45) 32 96 90 14 · www.pixl.dk