Kalibrerings indstillinger på en monitor | Thomas Holm | Pixl Aps

Kalibrerings indstillinger på en monitor

Når man kalibrerer en skærm skal man ofte vælge en række indstillinger til kallibreringen, som mange er i tvivl om

Typiske indstillinger er Luminans i Candela pr. Kvadrat meter (Cd m2), Whitepoint som er farvetemperatur på hvid, Gamma, som er en mellemtone kurve, og ind imellem BlackPoint, som er hvor lyst/mørkt det sorteste sorte kan være på monitoren.

Luminance
Eller på Dansk Luminans
er defineret i ISO 3664 (Viewing Conditions - for Graphic Technology and Photography) og skal indstilles mellem 120-160 Cdm2. Ja, jeg ved godt at Eizo anbefaler 80Cdm2, og mit eneste bud på hvorfor at er det får rørene til at holde længere og dermed bliver det forholdsvis problemfrit at give 5 års garanti - ikke desto mindre er det stadig forkert ifølge ISO!

Hvidpunkt
Whitepoint
 er farven på hvidt lys på skærmen, udtrykt i Kelvin. Rochester institute of Technology (RIT) og UGRA har lavet omfattende teste af hvad man skal kalibrere til hvis man ønsker den bedste overensstemmelse mellem monitor og tryk/print i en D50 (5000 Kelvin) lyskasse, og er kommet frem at det bedste match opnår når hvidpunket indstilles mellem 5500-6000 Kelvin.

Den helt rigtige indstilling kan findes ved at sammenligne korrekt profileret og verificeret prints (og nej, et trykark er ikke nødvendigvis rigtigt), fortrinsvis på papir uden optisk hvid, i en D50 lyskasse. Hvis skærmen virker for kølig (blå) er Kelvin for høj, hvis den virker for varm (gullig) er Kelvin indstillet for lavt. Man kan selvfølgelig også bare kigge på monitoren og se om man syntes gråtoner er helt neutrale eller ej.

Gamma Indstilling
Gamma er der helt faste regner for, og uanset at du før har hørt at en Mac skal have gamma 1.8 og en PC 2.2, så glem det en gang for alle! Den korrekte indstilling af Gamma er det samme som dit workingspace i Photoshop. Hvis du vælger noget andet vil dit grafikkort og Photoshop til sammen ændre sin egen gamma til at matche den du har valgt i forbindelse med kalibrering, og dermed får du banding (din skærm kan ikke vise jævne gradationer) uanset om du har den bedste monitor i verden.

Har er en oversigt for hvilken gamma du skal vælge:

Gamma             Dit Photoshop working space
Gamma 1.8        Apple RGB, ColorMatch RGB, ECI RGB v1, ProPhoto RGB
Gamma 2.2        sRGB, Adobe RGB
L* (L-STAR)        ECI RGB v2, L-STAR RGB

Black Point
Sortpunktet kan man normalt kun vælge på monitorer der kan hardware kalibreres, og generelt skal man her gå efter noget i Stil med Darkest Neutral, den første gang man kalibrerer, og derefter vælge det man kommer frem til efter første kalibrering (0.3-0.5 Cdm2).

Indstillinger
Så en kort opsummering og mine generelle anbefalinger:
Whitepoint: 5800 Kelvin (5500-6000 K)
Luminans 120 CDm2 (120-160 Cdm2)
Gamma 2.2 (hvis du bruger Adobe RGB som PS workingspace
Black Point Lowest Neutral/0.3-0.5 Cdm2

Monitor Validering
Og for at finde ud af om du har gjort alting rigtigt skal du enten bruge et uafhængigt testbillede som er verificeret og du derfor ved er i orden, eller endnu bedre et værktøj som UGRA DACT.

De fleste monitor kalibreringsprogrammer i dag indeholder en slagt indbygget egenkontrol af kalibreringen, men efter min mening er det af meget begrænset værdi. F.eks har jeg aldrig set "monitor validation" i Eye One Match fejle, uagtet at en test som UGRA DACT bedømmer en monitor til ikke engeng at kunne vurdere avistryk på, men udelukkende være brugar til Layout.

Tænk på det sådan her; Hvis du køber en "dyr" kalibrerings software og en kalibrator, og den så fejler ringer du så efter teknisk support der hvor din monitor er fremstillet eller hos dem der har fremstillet kalibreringssoftwaren? Så hvis man som software producent vil undgå at drukne i support opkald/emails, så kan man jo, ahem, vælge hvad det er man måler med omtanke - der er nemlig visse farver de fleste monitorer altid kan vise :-)

God fornøjelse.

Pixl Aps · Bispevej 25, 2. sal · 2400 København NV  ·  Danmark · Tlf: (+45) 32 96 90 14 · www.pixl.dk